Svært mange byer, regioner og land i verden har enten etablert et stedsmerke eller holder på å utvikle et. Place branding, eller stedsmarkedsføring, er et av de mest kraftfulle markedsføringsverktøyene for å posisjonere seg. Å kommunisere en unik identitet som skiller en destinasjon positivt fra andre steder kan tiltrekke verdifull arbeidskraft, styrke næringsliv, gi økt turisme og blomstrende boattraktivitet.
Hanne Marie Pedersen er markedssjef i Sandefjord Næringsforening og prosjektleder for omdømmeprosjektet Tenk Sandefjord. Vi får en smakebit på hvordan drive vellykket stedsmarkedsføring – og ikke minst nyvinningen «Sandefjordsmønsteret». Med et ønske om å lage noe helt eget, som viser sjela og identiteten til kommunen gjennom bilder, vokste ideen om Sandefjordmønsteret frem. Hvem vet, kanskje du flytter til Sandefjord etter å ha fått presentert hvordan næringsforeningen jobber.